گناه

۱. عيسى بن مريم عليه السلام‏ گناهان كوچك و خُردانگاشته، از نيرنگ ‏هاى ابليس است. او آنها را در چشم شما ناچيز و كوچك جلوه مى ‏دهد تا [اندك اندك‏] انباشته و فزون گردند و شما را در ميان گيرند.(۱)


۲. عيسى بن مريم عليه السلام: سنگ‏دلى ‏ها ناشى از خشكىِ چشم‏هاست و خشكىِ چشم‏ها ناشى از بسيارىِ گناهان.(۲)


۳. عيسى بن مريم عليه السلام: واى بر شما اى مزد بگيران بد! مزد را كامل مى‏ گيريد، و روزى مى‏ خوريد، و جامه مى ‏پوشيد، و خانه‏ ها مى‏ سازيد، و كارِ كسى را كه اجيرتان كرده است تباه مى ‏سازيد! زودا كه صاحب كار بازخواستتان كند و در كار خود كه تباهش كرده ‏ايد، بنگرد و بلايى بر سرتان آورد كه رسوايتان گرداند، و فرمان دهد كه گردن‏ هايتان از بيخ بريده شود، و دستور دهد دست ‏هايتان را از بندهايشان جدا كنند، و آن گاه امر كند تا پيكرهايتان را روى شكم بكِشند و در سر راه اندازند تا عبرتى براى پرهيزگاران و كيفرى براى ستمگران باشيد.(۳)و(۴)


۴. عيسى بن مريم عليه السلام: ... آن كه گناه نمى‏ كند، آسوده ‏تر از كسى است كه گناه مى ‏كند، و هر چند خالصانه، توبه و انابه نمايد.(۵)


۵. عيسى بن مريم عليه السلام: چگونه از فتنه ‏هاى دنيا بِرَهَد كسى كه با كوشش و تلاش به علاج آنها نمى ‏پردازد؟! و چگونه به مقصد برسد كسى كه بى راه‏نما سفر مى ‏كند؟! همچنين چگونه به بهشت برود كسى كه نشانه ‏هاى دين را نمى ‏بيند و نمى ‏شناسد؟! و چگونه به خشنودىِ خدا دست يابد كسى كه او را فرمان نمى ‏بَرَد؟ و چگونه عيب چهره خود را ببيند كسى كه در آينه نمى ‏نگرد؟!(۶)


پاورقی:
(۱). تحف العقول: ص ۳۹۲ عن الإمام الكاظم عليه السلام، بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۳۰۷ ح ۱.
(۲). مستدرك الوسائل: ج ۱۲ ص ۳۹ ح ۱۳۴۵۸ نقلًا عن القطب الراوندي في لبّ اللباب.
(۳). الجَذّ: القطع( النهاية: ج ۱ ص ۲۵۰« جذذ»).
(۴). تحف العقول: ص ۵۰۷، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۰ ح ۱۷.
(۵). تحف العقول: ص ۳۹۲ عن الإمام الكاظم عليه السلام، بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۳۰۷ ح ۱.
(۶). تحف العقول: ص ۵۰۶، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۹.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت