خدا عاقبت ما را به خیر کند

آخرت شناسی
خداوند به انسان در این دنیا اختیار داده است؛ برخی از انسان‌ها از این آزادی و اختیار در راه انجام اعمال خیر و صالح استفاده می کنند و برخی اهل گناه و معصیت می شوند؛ عدالت نیز حکم می‌کند که هر کس نتیجه عمل خود را ببیند؛ صالحان، پاداش ببینند و تبهکاران، مجازات شوند؛ اما این دنیا ظرفیت آن را ندارد تا انسان نتیجه همه اعمال خود را به‌صورت کامل ببیند. به طور کلی این جهان سرای تکلیف و آزمایش مردم است، باید جهان دیگری باشد که سرای پاداش و کیفر و ظاهر شدن نتایج اعمال افراد به صورت کامل باشد و هر فردی به طور کامل به ثمره اعمال خود برسد، تا عدالت خداوند اجرا شود.
در کتاب مقدس مسیحیان نیز جملاتی که حاکی از چنین روزی باشد وجود دارد. ازجمله:

«روزي که در آن داوري عادلانه خدا آشکار خواهد شد. خدا به هر‌کس مطابق اعمالش سزا خواهد داد. او به کساني که با پايداري در انجام اعمال نيکو، در پي جلال و حرمت و بقايند، حيات جاويدان خواهد بخشيد؛ امّا بر خودخواهان و منکرانِ حقيقت و شرارت‌پيشگان، خشم و غضب خود را فرو‌خواهد ريخت. هر‌کس که مرتکب اعمال بد شود دچار رنج و عذاب خواهد شد... امّا هر‌که نيکويي کند، از جلال و حرمت و آرامش برخوردار خواهد شد.»(۱)

در این روز همه به بهشت (ملکوت خدا) راه پیدا نمی کنند.(۲) همچنین صراحتا از آتش جهنم نام برده است(۳) ، باید از جهنم خدا ترسید(۴) و آتش این جهنم ابدی است(۵)
از برخی آیات کتاب مقدس اینطور فهمیده می شود که آخرت ، همان روزی است که عیسی باز خواهد گشت:

«به ما بگو اين وقايع کي روي خواهد داد و نشانه آمدن تو و پايان اين عصر چيست؟... بلافاصله، پس از مصيبتِ آن روزها خورشيد تاريک خواهد شد و ماه ديگر نور نخواهد افشاند؛ ستارگان از آسمان فرو خواهند ريخت، و نيروهاي آسمان به‌‌لرزه در‌خواهد آمد. آنگاه نشانه پسر انسان در آسمان ظاهر خواهد شد و همه طوايف جهان بر سينه خود خواهند زد و پسر انسان را خواهند ديد که با قدرت و جلال عظيم بر ابرهاي آسمان مي‌آيد.»(۶)
لذا مسیحیان معتقدند آخرالزمان و بازگشت مسیح، همان روز قیامت است. درواقع پایان دنیا یعنی آمدن مسیح و شروع شدن عالم قیامت. در این عالم است که مسیح داوری خواهد کرد و عادلان را از شروران بازخواهد شناخت. عادلان را به ملکوت و شرورا ن را به دریاچه آتش خواهد افکند. اما دقیقا مشخص نیست که آنچه که مسیحیان به عنوان عدالت مسیح در قیامت از آن یاد می کنند به چه معنا است. و بر این اساس چه کسانی نجات پیدا کرده یا به جهنم خواهند رفت. همچنین مشخص نیست که تکلیف غیر مسیحیان چه خواهد شد یا مسیحیان در فرقه های مختلف با اختلافاتی که بینشان وجود دارد چه سرنوشتی خواهند داشت.
پیروان مسیح بر این باور بودند که فقط آنها نجات پیدا می کنند، چون تنها راه نجات، مسیح است . اما امروزه معتقدند غیرمسیحیان نیز نجات پیدا خواهند کرد . این تناقض از اینجا نشأت می گیرد که کتاب مقدس بیان واضحی در مورد چگونگی قیامت و نجات ندارد. خصوصا که در تورات مطلبی پیرامون قیامت نیامده است. به گونه ای که گروهی از یهودیان به معاد اعتقاد نداشتند و مرگ را پایان زندگی انسان می دانستند، چرا که بر این باور بودند اگر قیامتی بود حتما در تورات بیان می شد.
علاوه بر واضح نبودن قضیه نجات غیرمسیحیان و فرقه های مختلف در روز داوری، چگونگی داوری خدا در مورد اعمال مسیحیان نیز مبهم است. آنچه اهمیت دارد اینکه طبق کتاب مقدس خداوند قوم خود را مجازات خواهد کرد. کتاب مقدس برخی اعمال را نام می برد و کنندگان چنین اعمالی را وارث ملکوت خدا نمی داند . اما در مورد مجازات بسیاری از اعمال در روز داوری ساکت است و نتیجه مشخصی را به پیروان خود ارائه نمی دهد.

 پاورقی

۱- رومیان،۲: ۵-۱۰
۲- یوحنا،۵: ۲۸-۲۹ « زماني فرا‌مي‌رسد که همه آنان که در قبرند، صداي او را خواهند شنيد و بيرون خواهند آمد. آنان که نيکي کرده باشند، براي قيامتي که به حيات مي‌انجامد، و آنان که بدي کرده باشند، براي قيامتي که مکافات در پي دارد.»
۳- متی،۵: ۲۲ «هر‌که به برادر خود احمق گويد، سزاوار آتش جهنم بُوَد.»
۴- متی،۱۰: ۲۸ «از او بترسيد که قادر است هم روح و هم جسم شما را در جهنم هلاک کند.»
۵- متی،۱۸: ۸ «پس اگر دستت يا پايت تو را مي‌لغزاند، آن را قطع کن و دور انداز، زيرا تو را بهتر آن است که لنگ يا شَل به حيات راه يابي تا آنکه با دو دست يا دو پا در آتش ابدي افکنده شوي.» ، متی،۲۵: ۴۱ «اي ملعونان، از من دور شويد و به آتش جاوداني رويد که براي ابليس و فرشتگان او آماده شده است» ، متی،۲۵: ۴۶ «آنان به مجازات جاودان داخل خواهند شد، امّا پارسايان به حيات جاودان.»
۶- متی،۲۴: ۱-۳۰ همچنین مرقس،۱۳: ۱-۲۰ ؛ لوقا،۵-۲۴

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت