۱. عيسى بن مريم عليه السلام- پيوسته مى فرمود: آن كه درمان زخم مجروح را رها كند، بى گمان با مجروح كننده او شريك [جرم] است؛ زيرا آن كه جراحتْ وارد آورده است، خواهان تباه كردن مجروح بوده، و آن هم كه مداوايش را رها كرده، بهبود او را نخواسته است، و هرگاه بهبود او را نخواهد، به ناچار تباهىِ وى را خواسته است. همچنين حكمت را به نااهلش نياموزيد كه اين، نادانى است، و از اهل آن هم دريغش مداريد كه اين كار گناه است؛ بلكه هر يك از شما بايد به سان طبيب درمانگر باشد كه اگر جايى براى دوايش ديد [مداوا مى كند] و گرنه خوددارى مى نمايد.(۱)
۲. عيسى بن مريم عليه السلام: براى حكمت، اهلى است؛ پس اگر آن را به نااهلش بياموزى، تباهش ساخته اى، و اگر از اهلش هم دريغ نمايى، تباهش ساخته اى. مانند طبيب باش كه دارو را آن جا كه بايد به كار مى بَرد.(۲)
۳. عيسى بن مريم عليه السلام: اى گروه حواريان! مرواريد را به خوك مسپاريد؛ زيرا كه خوك با آن كارى نمى كند. حكمت را نيز به كسى كه خواهانش نيست، مدهيد.(۳) حكمت، از مرواريد بهتر است، و آن كه خواهانش نيست، از خوك بدتر است.
۴. عيسى بن مريم عليه السلام: جواهر را در گردن خوك مياويزيد.(۴)
۵. عيسى بن مريم عليه السلام: دُر را در پاى خوكان نريزيد. (۵)
۶. عيسى بن مريم عليه السلام: همه مردم ستارگان را مى بينند؛ امّا تنها آن كس با آنها راهيابى مى كند كه مسيرها و جايگاه هاى ستارگان را بشناسد. همچنين همه شما حكمت مى آموزيد؛ ليك از ميان شما تنها كسى بدان راه مى يابد كه آن را به كار بندد.(۶)
۷. عيسى بن مريم عليه السلام: به درستى برايتان مى گويم: جا به جا كردن سنگها از قلّه هاى كوه، بهتر از آن است كه سخن خود را به كسى بگويى كه سخنت را در نمى يابد.(۷) اين كار، چونان كار كسى است كه سنگ را در آب بخواباند تا نرم شود، و چونان كار كسى است كه براى خفتگانِ در گورها خوراك سازد! خوشا به حال كسى كه زيادىِ گفتارش را كه مى ترسد خداوندگارش را به خشم آوَرَد، نگه مى دارد، و سخنى نمى گويد مگر آن كه فهميده شود، و به گفتار هيچ كس رشك نَمى بَرَد تا اين كه كردار او برايش معلوم گردد.
پاورقی
(۱). الكافي: ج ۸ ص ۳۴۵ ح ۵۴۵ عن أبان بن تغلب عن الإمام الصادق عليه السلام، وسائل الشيعة: ج ۱۱ ص ۴۰۱ ح ۲۱۱۵۶؛ وراجع: منية المريد: ص ۱۸۴.
(۲). حلية الأولياء: ج ۷ ص ۲۷۳ الرقم ۳۹۸، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۴ نقلًا عن أحمد وكلاهما عن سفيان بن عيينة، إحياء العلوم: ج ۱ ص ۵۷ نحوه.
(۳). الزهد لابن حنبل: ص ۱۱۸، المصنّف لعبد الرزّاق: ج ۱۱ ص ۲۵۷ ح ۲۰۴۸۲، البداية والنهاية: ج ۲ ص ۹۱، جامع بيان العلم: ج ۱ ص ۱۱۰، عيون الأخبار لابن قتيبة: ج ۲ ص ۱۲۴ كلّها عن عكرمة نحوه، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۱۴.
(۴). إحياء العلوم: ج ۱ ص ۸۵، تفسير القرطبي: ج ۲ ص ۱۸۵ عن رسول اللَّه صلى الله عليه و آله، تاريخ بغداد: ج ۹ ص ۳۵۰ الرقم ۴۹۰۷ وفيهما« الدرّ» بدل« الجواهر»، تاريخ دمشق: ج ۴۳ ص ۱۴۱ ح ۹۱۲۴ نحوه وكلاهما عن أنس عن رسول اللَّه صلى الله عليه و آله.
(۵). ربيع الأبرار: ج ۳ ص ۲۱۹، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۴۷ ح ۲۹۳۱۹ نقلًا عن ابن النجّار عن أنس وفيه« في أفواه» بدل« تحت أرجل».
(۶). تحف العقول: ص ۵۰۷، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۰ ح ۱۷.
(۷). تحف العقول: ص ۵۱۲، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۱۶ ح ۱۷؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۸ وليس فيه ذيله من طوبى».
نظرات (0)