۱. عيسى بن مريم عليه السلام: اى بنى اسراييل! گفتار شما به شفاى درد مى مانَد و كردارتان به درد بى درمان.(۱)
۲. عيسى بن مريم عليه السلام به حواريان: تن را چه سود كه برونش درست باشد و درونش تباه؟! و شما را چه سود كه پيكرهايتان خوشايندتان باشد و دلهايتان تباه؟! و شما را چه سود كه پوست هايتان (ظاهرتان) را پاكيزه كنيد و دلهايتان (باطنتان) آلوده باشد؟!(۲)
۳. عيسى بن مريم عليه السلام: اى دانشمندان فاسد! به مردم دستور مى دهيد كه روزه بگيرند و نماز بخوانند و صدقه (/ زكات) بدهند و خود به آنچه دستور مى دهيد، عمل نمى كنيد و آنچه را مى آموزيد، به كار نمى بنديد. وه كه چه بد داورى مى كنيد! به گفتار و آرزوها توبه مى كنيد و به هواى نفس عمل مى كنيد! شما را چه سود كه پوست هايتان (ظاهرتان) را پاكيزه كنيد و دلهايتان (باطنتان) آلوده باشد؟(۳)
۴. عيسى بن مريم عليه السلام: شما را چه شده است كه نزد من با جامه راهبان مى آييد در حالى كه دلهايتان، همچون دل گرگهاى درنده است؟! جامه شاهان بپوشيد؛ ليك دلهايتان را با ترس [از خدا] بميرانيد.(۴)
۵. عيسى بن مريم عليه السلام: من شما را همچون قوچ مى فرستم تا برّه هاى بنى اسراييل را گرد آوريد(۵). پس چون گرگهاى درنده نباشيد كه مردم را مى درند. برّه ها را دريابيد.
شما را چه مى شود كه با جامه هاى مويين [نزد من] مى آييد در حالى كه دلهايتان، دل خوك است. جامه شاهان بپوشيد؛ ليك دلهايتان را با ترس [ازخدا] نرم سازيد.(۶)و(۷)
۶. عيسى بن مريم عليه السلام- خطاب به عالمان بنى اسراييل: با مردم چونان گرگِ دزد و روباه مكّار و باز شكارى نباشيد.(۸)و(۹)
پاورقی:
(۱). الزهد الكبير: ص ۱۶۸ ح ۳۸۴، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۲ كلاهما عن عيسى المرادي، حلية الأولياء: ج ۶ ص ۲۷۹ الرقم ۳۸۴ عن هشام الدستوائي، البداية والنهاية: ج ۲ ص ۹۱ كلّها نحوه، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۴ نقلًا عن أحمد عن محمّد بن واسع.
(۲). تحف العقول: ص ۳۹۳ عن الإمام الكاظم عليه السلام وص ۵۱۰ نحوه، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۴۶ ذيل ح ۳۰؛ تاريخ دمشق: ج ۶۸ ص ۶۴ وفيه« تبقوا» بدل« تنقوا».
(۳). تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۱۷۶.
(۴). إحياء علوم الدين: ج ۳ ص ۵۱۸؛ بحار الأنوار: ج ۷۳ ص ۲۰۸.
(۵) در لسان العرب آمده:« مراد از قوچ، علماى بزرگ است، و از بره، كودكان و نادانان». يعنى شما را بهسراغ آنها مىفرستم تا با تعليم و تربيت آنها، از هلاكت نجاتشان دهيد.
(۶). في حديث المسيح: إنّما أبعثكم كالكِباش تلتقطون خرفان بني إسرائيل، أراد بالكِباش الكبار العلماء وبالخرفان الصغار الجهّال( لسان العرب: ج ۹ ص ۶۶).
(۷). الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۱۰ نقلًا عن أحمد عن مالك بن دينار.
(۸). الحِدَأ: هو هذا الطائر المعروف من الجوارح( النهاية: ج ۱ ص ۳۴۹« حدأ»).
(۹). الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۴ نقلًا عن أحمد عن وهب.
نظرات (0)