۱. عيسى بن مريم عليه السلام به يارانش فرمود: «بگوييد بدانم اگر يكى از شما بر برادر خود بگذرد و ببيند كه جامه اش از روى قسمتى از عورتش كنار رفته است، آيا آن را بيشتر نمايان مى كند يا مى پوشاند؟». گفتند: آن را مى پوشانيم.
فرمود: «چنين نيست؛ بلكه عريانترش مى كنيد!».
يارانش دانستند كه براى آنها مَثَلى زده است. پس گفته شد: اى روح خدا! منظور چيست؟
فرمود: «منظور اين است كه هر يك از شما عيب برادرش را مى بيند و آن را نمى پوشاند».(۱)
۲. عيسى عليه السلام به يارانش فرمود: «بگوييد بدانم اگر بر مردى بگذريد كه خوابيده و باد، جامه او را كنار زده است، چه مى كنيد؟».
گفتند: جامه اش را به حالت اوّل بر مى گردانيم.
فرمود: «نه! بلكه شما همان باقى مانده اش را هم كنار مى زنيد».
گفتند: سبحان اللَّه! مى پوشانيم.
فرمود: «نه! همان باقى مانده اش را هم كنار مى زنيد».
اين مَثَلى بود كه براى مردم زد؛ [يعنى] از كسى عيب و گناهى مى شنوند و خود بر آن مى افزايند و بيش از آنچه بوده است، بازگو مى كنند.(۲)
۳. عيسى بن مريم عليه السلام: به عيبهاى مردم چون سروران منگريد؛ به عيب هايشان با نگاه غلامان بنگريد.(۳)
پاورقی:
(۱). تحف العقول: ص ۳۰۵ و ۵۰۲، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۵ ح ۱۷.
(۲). تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۳۶، الصمت وآداب اللسان: ص ۵۷۳ ح ۶۴۵ نحوه وكلاهما عن خالد الربعي، الدرّ المنثور: ج ۲ ص ۲۰۶.
(۳). تحف العقول: ص ۵۰۲، الأمالي للمفيد: ص ۲۰۹ ح ۴۳ عن ابن سنان عن الإمام الصادق عنه عليهما السلام نحوه، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۶ ح ۱۷.
نظرات (0)