۱. عيسى بن مريم عليه السلام: كسى كه بتواند جلو ستم را بگيرد و نگيرد، همچون كننده آن ستم است. چگونه ستمگر بترسد در حالى كه در ميان شما امنيّت دارد و كسى او را [از ستم] نهى نمى كند؟ در برابرش نمى ايستند و دستش را كوتاه نمى سازند؟! با چنين وضعى، چگونه ستمگران [از ستمكارى خود] كوتاه آيند و چگونه مغرور نگردند؟! آيا كافى است كه فردى از شما بگويد: من خود ستم نمى كنم، ولى هر كه خواست، ستم كند. او ستم را ببيند و جلوى آن را نگيرد؟! اگر چنين بود كه مى گوييد، وقتى در دنيا بر ستمگران كيفر و بلا مى رسيد، شما كه مانند آنها عمل نكرده ايد، همراه ايشان مجازات نمى شديد.(۱)
۲. عيسى بن مريم عليه السلام: به راستى به شما مى گويم: [گاه] آتش در يك خانه مى افتد و پيوسته از خانه اى به خانه ديگر سرايت مى كند تا جايى كه خانه هاى بسيارى مى سوزد، مگر اين كه در همان خانه نخست، جلو آتش را بگيرند و آن را از بن، ويران كنند تا آتش از كار بيفتد. همچنين است ستمگرِ نخست؛ اگر دست او را كوتاه كنند، بعد از او پيشواى ستمگرى يافت نمى شود كه ديگران از او پيروى كنند، همچنان كه اگر آتش در خانه نخست، چوب و تختهاى نمى يافت، چيزى را نمى سوزاند.(۲)
۳. عيسى بن مريم عليه السلام- خطاب به بنى اسراييل-: ستمگر را در ستمش كمك نكنيد كه برترى شما از بين مى رود.(۳)
۴. عيسى بن مريم عليه السلام: خوشا به حال كسى كه خداوند، كتابش را به او آموخت، سپس او ستم پيشه از دنيا نرفت!(۴)
پاورقی:
(۱). تحف العقول: ص ۵۰۴، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۸ ح ۱۷.
(۲). تحف العقول: ص ۵۰۴، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۸ ح ۱۷.
(۳). كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۴ ص ۴۰۰ ح ۵۸۵۸، معاني الأخبار: ص ۱۹۶ ح ۲، الأمالي للصدوق: ص ۳۸۲ ح ۴۸۶ كلّها عن جميل بن صالح عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عن رسول اللَّه صلى الله عليه و آله عنه عليه السلام، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۲۸۶ ح ۷؛ المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۳۰۱ عن محمّد بن كعب القرطبي، تاريخ دمشق: ج ۵۵ ص ۱۳۴ عن ابن عبّاس وكلاهما عن رسول اللَّه صلى الله عليه و آله عنه عليه السلام وفيهما« تكافئوا» بدل« تعينوا» نحوه، كنز العمّال: ج ۳ ص ۵۰۷ ح ۷۶۵۲.
(۴). الزهد لابن حنبل: ص ۱۱۷ عن ثابت، إحياء العلوم: ج ۳ ص ۴۹۱؛ تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۱۹۸.
نظرات (0)