۱. عيسى بن مريم عليه السلام: مانند غربال نباشيد كه آرد خوب و نرم را بيرون مى دهد و نخاله را نگه مى دارد. همچنين شما از دهان هاى خود حكمت را بيرون مى دهيد و كينه (ناخالصى) در سينه هايتان باقى مى ماند!(۱) و(۲)
۲. عيسى بن مريم عليه السلام: تا به كى آب بر كوه روان شود و كوه نرم نگردد؟! تا به كى حكمت مى خوانيد و دلهايتان با آن نرم نمى شود؟!(۳)
۳. عيسى بن مريم عليه السلام: چه بسيار است ميوه هاى درختان، امّا همه آنها مفيد و خوردنى نيستند، و چه بسيارند دانشمندان، ليك همه آنها از علم خود بهره اى نمى بَرَند، و چه پهناور است زمين، امّا همه جاى آن قابل سكونت نيست، و چه بسيارند سخنگويان، امّا همه سخنان آنان باوركردنى نيست.
پس، خود را از [شرّ] عالمان دروغين نگه داريد؛ همانان كه پشمينه مى پوشند و سر به زير راه مى روند تا بدان وسيله، خطاها و گناهان خويش را نيكو جلوه دهند.
چون گرگها از زير ابروان خويش [زير چشمى] مى نگرند، و گفتارشان با كردارشان نمى خوانَد. آيا مى شود از خاربُن، انگور چيد؟!(۴) و از بوته حنظل، انجير؟! همچنين، گفته عالِم دروغين، ثمرى جز ناحق ندارد. چنين نيست كه هر كس سخنى بگويد، راست گويد.
۴. عيسى بن مريم عليه السلام: خانه تاريك را چه سود كه بر بام آن چراغ بيفروزند و درونش تهى و تاريك باشد؟! همچنين شما را چه سود كه نور دانش در دهان هايتان باشد؛ امّا درون هايتان از آن تهى و بى بهره؟!(۵)
پاورقی
(۱). الغِلّ: الحقد والشحناء( النهاية: ج ۳ ص ۳۸۱).
(۲). تحف العقول: ص ۳۹۳ عن الإمام الكاظم عليه السلام وص ۵۱۰، بحار الأنوار: ج ۱ ص ۱۴۶ ح ۳۰؛ تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۰ عن سفيان بن عيينة وج ۶۸ ص ۶۴، تفسير الفخر الرازي: ج ۲ ص ۱۴۶.
(۳). الأمالي للمفيد: ص ۲۰۹ ح ۴۳ عن ابن سنان عن الإمام الصادق عليه السلام، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۲۵ ح ۳۸؛ الزهد الكبير: ص ۱۶۸ ح ۳۸۴، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۲ كلاهما عن عيسى المرادي نحوه.
(۴). تحف العقول: ص ۵۰۳، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۷ ح ۱۷؛ تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۱ نحوه.
(۵). تحف العقول: ص ۵۰۶، بحار الأنوار: ج ۱۴ ص ۳۰۹ ح ۱۷.
نظرات (0)